Sidor

fredag 7 oktober 2011

Rivstart

För att kompensera för min sena start gjorde jag i fredags två rätter, ungefär samtidigt också. Fast egentligen gjorde jag det eftersom den ena rätten ingick i den andra. Vilket jag märkte liiite för sent. Och ändå trodde jag att jag var väl förberedd och ute i god tid etc, beställde salsiccia från hötorgshallen av maken och köpte själv vitt vin, till Cassoulet saucisse à la campagne, som var den rätt jag hade siktat in mig på. Men så kollade jag igenom receptet igen, cirka tre timmar innan jag hade tänkt att maten skulle stå på bordet (och en kvart innan det var dags att hämta på dagis) och upptäckte att det ingick konfiterade tomater också. Nu är det en rätt jag redan har gjort (sen jag hittade receptet i en tidning) så jag vet hur lång tid det tar. Och den tiden fanns inte riktigt. Men skam den som ger sig. De fick vara inne i ugnen kortare tid helt enkelt, och smakade ändå bra. De här tomaterna är nämligen GRYMMA.


Själva grytan då? Jo, den blev också fantastiskt god. Lite svårt dock att säga om det var grytan i sig eller salsiccian som gjorde det, för den där salsiccian är verkligen en av mina favoriter just nu. (Köps på hötorgshallen alltså). Blev tvungen att göra några avsteg från receptet, dels fanns det inte färsk rosmarin på min lilla coop så det blev torkad istället och dels hade jag fått vanlig (krus-?) persilja i Ekolådan så det fick bli det istället för bladpersilja. Som vanligt när jag lagar salsiccia undrade jag om skinnet skulle bort eller inte och som vanligt slutade det med att jag tog bort det.


Kan också konstatera att om jag bara hade varit lite mer metodisk, samt inte gjort prinskorvsdjur till sonen och smakportionsgröt till dottern samtidigt så hade den varit väldigt lättlagad. Men den hade nog tjänat på lite mise-en-place inledningsvis. Och en bit levain som tillbehör. Sammanfattningsvis är jag dock mycket nöjd med mitt första försök och visst känns det lite extra härligt när man lagar mat med franska namn?

/Karin

3 kommentarer:

  1. Det är ju fruktansvärt komiskt att du och jag gått igång på exakt samma recept! Bra smak du har Karin :)

    SvaraRadera
  2. Detsamma Erika! :) Elisabeth - gör't!

    SvaraRadera