Sidor

torsdag 22 december 2011

Anka med rödkål

I Julkokboken finns ett kapitel om julmat i andra (europeiska) länder och eftersom vi skulle fira lillejulafton med mina föräldrar en vecka innan julafton passade det bra att testa ett av de recepten, istället för ett vanligt julbord. Vi fastnade för dansk julmat: ankbröst med sky, sockerstekt potatis och rödkål.

Jag har aldrig stekt anka förut, men det var inte så värst komplicerat, allt som behövdes egentligen var en stektermometer. (Ja, och en ugn).

Potatisen blev i ärlighetens namn inget vidare, tror att jag råkade steka den på för låg värme, och rödkålen var väl ok, men inget speciellt. Men ankan! Skinnet kunde varit knaprigare, men strunt i det, för resten av köttet var så gott!

/Karin

2 kommentarer:

  1. Jag åt en liknande rätt i Hamburg när vi var där på julresa för några år sedan och den var helt sensationellt god! Sedan dess har jag gjort en egen variant där jag tar en burk med färdig rödkål som jag värmer upp med någon/ra dl glögg. Blir jättegott faktiskt. Och så kokar jag gnocci till och köper en grillad kyckling. Tips för nästa jul :)

    SvaraRadera
  2. Men allvar, om du byter potatis mot gnocchi och anka mot kyckling, så är ju knappast något kvar från receptet

    SvaraRadera