Sidor

onsdag 14 december 2011

Bacon- och pepparrotssill samt Senaps- och whiskysill


Jag är en av dom där som tycker att sillen är det godaste på julbordet (midsommar/påsklunchen). Det var därför med stor STOR iver som jag testade två av sillarna i Julkokboken här i veckan.

Som det brukar vara med sill ska de stå och mogna till i ett dygn i kyl så det gäller att planera lite. Men som det INTE brukar vara med sill så gör man deras sill baserad på löksill (och inte 5-minuterssill som väl är vanligast).

Resultatet då?

Den första: Bacon- och pepparrotssillen var jag megapepp på. Det lät liksom för knasigt för att inte bli bra! Förutom löksill, knaperstekt bacon och rejält med pepparrot ska man blanda ner creme fraiche och majonnäs. Kan hända hade jag lite för stora förväntningar för jag tycker att den inte blev mer än okej. Om ni vill testa att göra den skulle jag öka mängden creme fraiche och majonnäs. Den blev liksom lite ... torr eller okladdig eller hur jag ska säga. Men smakerna var fina och jag tänker att det verkligen blir en sill som sticker ut på julbordet.

Den andra: Senaps- och whiskysillen var min man hemskt sugen på. Han gillar whiskey och rökiga smaker ... vilket inte riktigt är mina favoriter. Förutom ett par teskedar whiskey smaksattes sillen med liquid smoke. Jag var mycket skeptisk. Men faktum är att den var AWESOME! Whiskeyn låg som en svag ton i bakgrunden, rökigheten gjorde löksillens smak rund och fin och de små stänken worchestersås gav perfekt sälta och ett litet sting. Whiskeysillen kommer jag att göra till julbordet. Min faster (som jag firar med i år) kommer att go bananas. Hon älskar nämligen whiskey. Men med tanke på mina smakpreferenser så skulle jag säga att det här är en sill för "alla".

Recepten hittar ni här:
Bacon- och pepparrotssill
Senaps- och whiskysill

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar