Sidor

onsdag 14 december 2011

Club Sandwich

För några veckor sedan skulle vi få finfrämmande till landet. Jag hade köpt med mig alla ingredienser för att göra en klassisk Club Sandwich till lunch, och åkte till och med in till Norrtälje för att köpa en stavmixer till majonnäsgörandet. Jo, det är lite så ett proffs som jag jobbar.

För övrigt är smörgåsvarianterna i Junkfoodboken inte alltför krångliga. Här skulle man visserligen göra egen majonnäs och ugnsbaka körsbärstomaterna samtidigt som både bacon och kyckling skulle stekas samtidigt. Det blev lite trångt i mitt lilla lantkök (som ni ser fick jag använda diskstället som kokbokshållare). Men det gick.


Och clubban blev inget annat än en succé! Den var väl inte så märkvärdig egentligen men det kändes väldigt gött att för första gången göra en egen majonnäs från grunden och lyckas med den. Sen om just den blev så vidare värst god ... nja. Jag tror att jag hade en lite för fin olivolja för ändamålet.

Vilken olja använder ni när ni gör majonnäs?

5 kommentarer:

  1. Änglamarks olivolja, spansk om det är jag som handlat, italiensk om det är David. :)

    SvaraRadera
  2. Aaah! Tack! Den är rätt mild antar jag? Min var en sådär gräsig och goood olivolja men i majonnäsen blev den bara bitter och nästan lite besk. Inte bra.

    SvaraRadera
  3. Jepp, standardolivolja som inte tar överhanden. Samma om man använder raps skulle jag säga, då ska man undvika kallpressad, för det smakar alldeles för mycket.

    SvaraRadera
  4. Hittade hit till dig via Anna, älskar ju matbloggande så jag fastnade så klart :-) Majonäs tycker jag blir allra bäst att göra på en så smaklös olja som möjligt, brukar själv använda helt vanlig solrosolja och majonäsen blir alltid gudagod, hehe

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset! Och välkommen hit!

    SvaraRadera