Sidor

onsdag 14 december 2011

Lussekatter




Jag har testat ett par recept till ur Allt om mats Julkokbok, och ett av dom är receptet på klassiska lussekatter.

En tidig lördagsmorgon (har man småbarn är man vaken ändå) satte jag igång med de dubbla jäsningstiderna.
Extra mycket kesella och extra mycket smör - vad kan gå fel?

Resultatet blev väldigt gott, men tyvärr ändå lite torra.
Rent bakningsmässigt så gick det enkelt, tre jäsningstider till trots.

Hur gör ni för att få era lussekatter saftiga? Ska man skippa de klassiska snurrorna och köra på kanelbullsformatet istället?



2 kommentarer:

  1. Jag är ju askass på att baka men dom som jag (ändå) gjorde här om veckan blev fabby! Jag lät degen vara rätt kladdig under jäsningen och arbetade in det sista mjölet under utbakningen. Eller "jag och jag": Ulf gjorde det. Men jag var med. Det var jag.
    Recept kommer här:
    http://erikakanberika.blogspot.com/2011/12/saffransbullar-med-vanilj.html

    ett ps: man skulle kunna ha ännu mer saffran i känner jag. i receptet stod det 1 1/2 pkt och jag tog två hela. om jag gör dom igen kanske jag tar tre paket. tokigt va?!

    SvaraRadera
  2. Hemligheten är att skippa kesellan och öka på mängden smör! Kesella i lussebullar måste vara Arlas mest lyckade PR-trick någonsin! Hälsar kusin-in-law Anna

    SvaraRadera