Sidor

söndag 4 december 2011

Pepparkaksdeg

Igår kväll gjorde jag en pepparkaksdeg från Julkokboken. Det var andra gången nånsin som jag gjorde en egen pepparkaksdeg. Förra gången var nog 10-15 år sen och som jag minns det blev den grå och stenhård. Helt misslyckad alltså. Den jag gjorde igår kändes rätt ok, möjligen såg den lite ljus ut. Men det verkliga resultatet får jag se i eftermiddag när den ska bakas ut av diverse barn och vuxna.


En dryg vecka senare: Har nu bakat från den där pepparkaksdegen två gånger och kan konstatera att den visserligen var bättre än mitt förra försök, men långt ifrån perfekt. Smaken är det inget fel på (faktum är att jag smygåt ansenliga mängder deg i köket innan vi började baka) och de färdiga pepparkakorna smakar bra men herregud vilken svårjobbad deg. Lite mjöl måste man ju ha för att den inte ska fastna, men så fort man tillsätter lite mjöl blir den helt smulig. Kommer inte att göra den fler gånger, men kanske nån annan för det var ju inte så värst jobbigt att svänga ihop degen.

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar