Sidor

söndag 4 mars 2012

Pocherad kyckling med fläsk och linser


Nigellas kök är verkligen inte en snitsig kokbok med tjusiga uppläggningar eller avancerade smakkombinationer. De rätter jag lagat hittills har verkligen haft en air runt sig av vardagsmat. Och det är verkligen inte något fel med det. Tvärt om. Det känns som att de flesta kokböcker jag köper annars främst består av restaurangmat – och det är verkligen inte något fel på det heller men det är ändå skönt med en kokbok som Nigellas: där man får inspiration till vardagsmaten.

Det här receptet är inte något undantag. En soppgryta med morötter och linser som smaksätts med torkad mynta, senap och rivet skal av en citron. Just smaksättningen känns uppfriskande ovanlig. Jag vet inte när jag använde mynta i maten senast? Om jag inte ätit libanesiskt vill säga. Eller druckit en mojito.

För att speeda upp tillagningen lite valde jag att filea kycklingen innan pocheringen samt att använda gröna linser på burk istället för torkade. Det funkade helt strålande bra. Nästa gång (för jag kommer att laga den igen) ska jag se till att spara lite av det rivna citronskalet och addera precis innan servering för att få en tydligare touch av citron. Eftersom man steker skalet tillsammans med bacon och ... ja, alla övriga ingredienser försvinner fräschören lite. Jag tror också att rätten kommer att kännas modernare om man adderar citronen sist.

Smakmässigt är det inte någon sensation man bjuds på. Men det är rejält och oknusslat. Och ibland är det ju just det man längtar efter.

//Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar