Sidor

söndag 19 augusti 2012

Nästa bok

Vi är ju inte helt klara med Jamie grillar än, men när vi började räkna på det insåg vi att vi hållt på och lagat ur den i mer än tre månader och att det var hög tid att välja en ny bok. Vi kommer att byta bok i månadsskiftet augusti - september (och jag hoppas verkligen att jag kommer mig för att laga åtminstone en rätt till ur Jamie grillar, vilken det är får ni förhoppningsvis se i veckan) men den nya boken är beställd och mitt exemplar kom i fredags: nämligen Systrarna Eisenmans mingelmat, av Lica Eisenman Frisk och Monica Eisenman. Den har funnits i handeln ett tag och har, enligt det ex jag fick, även vunnit pris.



För mig är det här en rätt rolig bok att provlaga ur, eftersom det inte är en bok jag själv skulle beställa i första taget. Inte för att jag inte gillar författarna, jag har en annan bok av Monica Eisenman sen tidigare, Monica Eisenmans asiatiska nudlar och smårätter som jag har använt flitigt, utan för att som småbarnsförälder blir det inte så många tjusiga cocktailpartyn längre. (Inte för att det kanske var så många förut heller, men ändå). Men åh, så jag önskar att det var så när jag kollar i den här boken. Hör bara:

"När vi var barn och bodde i USA satt vi ofta längst upp i trappan i vårt hus och kikade ner i hallen på alla finklädda gäster som gjorde entré när våra föräldrar bjöd på fest. [...] De ställde till med allt från cocktailpartyn med drinkar och kanapéer och sittande trerättersmiddagar till barbeques i trädgården och fester med olika teman".

Lite mer så skulle man ju gärna vilja ha det känner jag. Hur som helst. Den här boken innehåller verkligen ALLT man kan behöva för att laga (mingel)mat till fester, och det är alltså med rätta som författarna själva kallar den för "en riktig mingelmatsbibel". 565 recept ska den innehålla och det är många av dem som verkar lockande när man bläddrar igenom boken.



Jag tänker så här. För att det ska bli av att jag lagar något ur den här boken ska jag utmana mig själv. Det vore rätt enkelt för mig att testa lite olika röror här, någon liten fiskkaka där och så blir det inte mer av det. Istället är min ambition denna: att jag ska testa de där lite krångligare grejerna, framför allt klassikerna, som jag inte har gjort tidigare. På min lista står t ex Ägg Benedict, Steak Tartare, Pissaladière, Gyoza, lyckokakor, blinier mm. I kombination med vår nygamla tradition med fredagscocktails kan det bli en trevlig höst det här.

/Karin

3 kommentarer:

  1. Jag köpte den så for den kom för jag råkade bläddra i den på MAXI och när jag kom på att jag stått där en halvtimme och frenetiskt bläddrat igenom alla sidor en gång till för att de var så vackra och recepten verkade så goda så köpte jag den. På MAXI. Utan att beställa billigare på nätet. Det är stort: :D

    /Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick min idag och OMG vad fin den är! Har du lagat något som du kan tipsa om?
      Erika

      Radera
  2. Ja, det vore jätteroligt med tips! Jag är ganska säker på att det första jag kommer att laga blir Äggs Benedicte, till helgfrukost, men vi får se.

    SvaraRadera