Sidor

fredag 14 december 2012

Stekta lammkotletter med vitlökssmör

Jag tycker det är roligt att Morberg inte håller sig strikt till svenska husmansklassiker utan även ger rum för ett och annat franskt recept. För nog måste lammkotletter med vitlökssmör mer räknas till det franska köket?

Det här vitlökssmöret blev verkligen hur gott som helst! Det innehåller inga konstigheter: smör, vitlök, persilja och citron, men så bra det blev. Kanske är det citronen som gör det, jag vet inte. Rätten som helhet blev också lyckad, jag gillar att det är en ganska enkel anrättning som ändå känns mer helg än vardag = lämplig en fredagkväll efter jobbet när man varken hinner eller orkar ställa sig och laga till något komplicerat.


Morberg skriver om lammet att han hatar när man får lammkotletter som inte är helt kluvna och att han alltid klyver lammsadeln rakt igenom så att man kan steka kotletten på båda sidor. Det säger inte mig något särskilt, när man nu skriver så hade jag gärna sett lite bättre instruktioner om hur det går till/hur de ska se ut, men där fick man inte någon direkt vägledning. Men stekte dem på båda sidor gjorde jag, så jag kanske gjorde "rätt" ändå.

Vi serverade lammkotletterna med klyftpotatis, tomatsallad, citron och haricot verts.

/Karin

2 kommentarer:

  1. ÅherreGUUUD vad gott det där ser ut! Det ska jag också göra. Det här är varför jag älskar Kokboksklubben. Älskar!

    SvaraRadera