Sidor

onsdag 13 mars 2013

Omelett med ost och örter

Den andra rätten vi blev väldigt förtjusta i var en omelett med ost och örter. Det handlar helt enkelt om en vanlig omelett (med lite örter i smeten) som man sen fyller med en del godsaker: gruyère, boursin-ost och crème fraiche. På min lokala coop fanns det bara en sorts boursin (med vitlök och örter) så den fick det bli.


Oftast när jag gör omelett så har jag i grädde i smeten och så vänder jag omeletten också. Det ska man väl inte göra om det ska vara en "riktig" omelett, men det är så jag gillar det bäst. Nu följde jag istället receptet och hade vatten i smeten istället för grädde och vände INTE omeletten. När den hade stelnat lite grann, men fortfarande var lite krämig strödde jag över riven gruyère och en blandning av boursin och crème fraiche, vek in kanterna och strödde över mer färska örter (persilja, gräslök, basilika och krasse använde jag). Vi serverade den med en blandad sallad och det här var i all enkelhet en fantastiskt god vardagsmiddag som jag kommer att laga många fler gånger.

/Karin

PS. Kolla gärna på kokboksklubben på Instagram också, vi heter kokboksklubben rätt och slätt (eller kolla instagram.com/kokboksklubben). Den här gången gjorde jag nästan en steg för steg-bildserie över hur jag lagade omeletten. Nästan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar