Sidor

torsdag 27 juni 2013

Koreanska burgare

Så. Efter att ha gjort en ny sats med kimchi och låtit den stå och dra till sig i kylen någon vecka eller så (orkade inte vänta de rekommenderade två veckorna för jag ville så gärna komma igång) har jag nu lagat mina första koreanska rätter and I love!

Först gjorde jag koreanska burgare som serveras med rödkålsslaw och kimchimajonäs. Egentligen skulle det ha varit chilipotatis till med här hemma blev det ett moment för mycket. Burgarna smaksätts med soja, farinsocker, vitlök och sesamolja och trots att det är så få ingredienser blev det en riktigt smakbomb. Slawen som både innehåller fisksås, färsk ingefära och det här koreanska chilipulvret blev också mycket smakrikt. Inte alls så där lent och kladdigt som en klassisk cole slaw utan mycket mer ... asiatiskt.

Och allt blev urgott. Enda nackdelen var att kålsalladen blev för salt. Den innehåller både 1 tsk fisksås, 1 tsk av chilipulvret som också innehåller salt SAMT två tsk salt. Detta på ett halvt litet rödkålshuvud säger väl sig självt att det skulle bli megasalt. Och i min smak alltså översaltat.

Kimchimajonäsen var majonäs med hackad kimchi och lite sesamolja. I sammanhanget blev den blek men det kan ha berott på min iver och att jag inte låtit själva kimchin stå och frementera till sig så mycket som den borde?

Jag har alltså två tips till er som tänker laga den här rätten:

1. Dra ner på saltet i rödkålsslawen. Skippa de där två teskedarna salt skulle jag säga till och med.

2. Köp färdig kimchi om du inte har tålamod att vänta på din egen. För det som låter så gott, och borde vara så gott och enkelt blev som sagt lite väl blekt.

/Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar