Sidor

onsdag 17 juli 2013

Bulgogitacos

På vår koreanska dag gjorde vi sen bulgogitacos till middag. Och det här var min första riktiga fullträff i Smaker i mitt hjärta, för det här var så himla gott! (En ska så klart inte heller förakta potentialen för barnfamiljer som, liksom vi, motvilligt dragits ner i tacosträsket att servera vanliga svenne-tacos till barnen och fortfarande tacos till de vuxna men på ett HELT annat sätt). Enligt Jennie Walldén är bulgogitacos en växande trend i USA och den skulle nog kunna slå rot även här, kanske som en spinoff på den senaste tidens carnitas-craze?

Jag använde entrecôte precis som det stod i receptet, men jag fick inte tag på en hel bit utan skivat kött, så jag fick inte till några riktigt tunna skivor som det egentligen skulle vara, men det tyckte jag inte gjorde något faktiskt. Förutom mer typisk tacokryddning (spiskummin) fick köttet också marinera i mer koreanska smaker som sesamolja och gochujaru (koreanskt chilipulver), samt vitvinsvinäger och vitlök.


Tillbehören var en färsk salsa på tomater, paprika, rödlök, vitlök, sesamolja, socker och gochujaru (koreansk chilipasta) och en kimchisourcream som helt enkelt är crème fraiche blandat med finhackad kimchi (jag blandade ner lite av den överblivna kimchimajonnäsen från lunchens burgare också, men det är inte alls nödvändigt). Och så tortillas, sallad, tomater, gurka, paprika och rödlök. En ljus öl till det och sen, matlycka. Det här kommer jag att laga igen och igen och igen och alla, ja, alla, borde prova!

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar