Sidor

måndag 7 oktober 2013

Chachouka

Jag har lagat mitt första recept från vår nya kokbok Grön mat: vegetariskt varje dag från River cottage av Hugh Fearnley-Whittingstall. (Inom parentes tycker jag det är så roligt att vi har hittat en ny vegetarisk kokbok efter vårt misslyckade försök med Grönt förra året, jag vill gärna bli bättre på att laga mat utan kött). Det jag började med var Chachouka, en nordafrikansk gryta med ägg som bakas ovanpå i ugnen.

Rätten tar en stund att laga, men är inte speciellt krånglig. Ingredienserna är också rätt enkla: lök, vitlök, paprika, hela tomater på burk, ägg och kryddor. Just kring kryddorna tog jag några genvägar eftersom jag varken hade saffranspistiller, hela spiskumminfrön eller rökt paprikapulver hemma. Jag ersatte det med saffran på påse, malen spiskummin och paprikapulver/gulaschblandning från Ungern och smakerna blev väldigt fina även med dessa ersättningar.

Det viktiga här är nog att låta tillagningen ta den tid som anges i receptet och inte ha för bråttom. Här gällde det att låta grönsaker och kryddor steka långsamt på ganska svag värme och sen avslutningsvis göra "gropar" i grytan, knäcka ner äggen där i och låta den bli färdig i ugnen. Det här sista momentet hade jag tyvärr lite problem med. Min gryta blev rätt lös så några riktiga gropar fick jag inte riktigt till. Så nåt vidare snyggt blev det ju inte. Och enligt receptet skulle äggvitan stelna men äggulan fortfarande vara lös men det lyckades jag inte med. Först var äggvitan för lös även den och sen helt plötsligt var äggulan genombakad. Trots det blev det en väldigt god helglunch som jag kommer att laga igen (om inget annat så för att få till ägget bättre...).


Jag är som sagt inte så van vid att laga vegetariskt och känner mig väl inte helt säker på att bli mätt utan köttet. I det här fallet var receptet för 4 personer och jag lagade den mängden (förutom när det gäller äggen då jag nöjde mig med ett var) fastän vi bara var två och i princip allt gick åt. Inte så konstigt kanske när man betänker att det egentligen bara rörde sig om en lök, två paprikor och en burk med hela plommontomater + två ägg.

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar