Sidor

tisdag 19 november 2013

Torrostad ratatouille

Inspirerad av Erika provade jag också receptet på ratatouille. Jag valde att göra en variant av receptet, torrostad ratatouille, istället för det ursprungliga. Dels för att det är roligare att testa fler recept, men framför allt för att den var lite enklare att laga. :)

Och det här var verkligen superenkelt att göra. Dela grönsakerna, ringla över olivolja, salta och peppra, in i ugnen, klart! (Ja, de ska jag steka i minst en timme, men då behöver man ju inte göra annat än att vänta). Skillnaden mot ratatouillen som Erika gjorde var att här ugnsrostar man även tomaterna. Istället för att koka ihop en sås på burktomater låter man färska tomater steka i ugnen något kortare tid än övriga grönsaker. (Jag la till några krossade vitlöksklyftor till tomaterna också, utöver olivolja, salt och peppar). Ratatouillen blir så klart något mindre såsig på det här viset, men det uppskattade jag.



När grönsakerna får steka i ugnen så här länge kommer de verkligen till sin rätt, och det behövs inte mycket extra smaksättning. Här var det alltså i princip bara olivolja, salt och peppar utöver själva grönsakerna och det räckte mer än väl. En mycket god rätt helt enkelt. Eftersom jag inte riktigt vågar lita på att jag blir mätt på enbart grönsaker serverade jag färsk pasta som tillbehör, men jag tror det hade räckt bra med en bit gott surdegsbröd och ett glas vin till som Erika föreslog.

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar