Sidor

måndag 9 december 2013

Cheesecake in a jar

Jag har också kommit igång så smått med den nya kokboken. Om det inte har framgått, jag är alltså till skillnad från Elisabeth, ingen efterrätts- och bakverksmänniska. Inte alls. Om jag bakar blir det bröd, eller möjligen muffins till barnkalaset. Och jag tror inte att jag har provlagat en enda efterrätt eller bakverk sen vi startade kokboksklubben för över två år sen. Att utvärdera Roy Fares United states of cakes som enbart innehåller bakverk av olika slag är alltså en riktig utmaning för mig. Jag började därför ganska enkelt med receptet på Cheesecake in a jar, där man varvar en smuldeg på digestivekex med philadephiakräm och jordgubbar i en burk,



eller t ex som jag gjorde, i efterrättsglas. Jag bytte också ut jordgubbarna mot granatäpplekärnor eftersom jordgubbar i december inte gör någon människa glad. Tycker dessutom att det blev en rätt bra kombination, granatäpplets syra var en bra kontrast mot övriga rätt söta ingredienser.




Det här var ett bra första recept, det var både enkelt att göra och gott. Det tyckte både jag, maken och våra gäster. Kan till och med hända att jag kommer att laga det igen eftersom det var enkelt att laga men gott och dessutom snyggt att se på. Bra efterrätt i min bok.

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar