Sidor

måndag 9 december 2013

Chocolate cheesecake

Hej!
Surpulan här. Hon som helst inte vill se halvnakna konditorer i sina bakböcker ni vet. Nu har jag – som är hon – testat mitt första recept från United States of Cakes och det blev en MYCKET rik chokladcheesekake. Alltså. Den var helt sjuk. Den var så sjuk att den måste ha haft feber, som min kompis dotter sa när hon smakade på den.

Roy Fares Chocolate cheesecake innehåller nästan ett kilo philadelphiaost, 300 gram socker, tre ägg och en äggula, 250 gram mörk choklad och ytterligare 100 gram mörk choklad på toppen. Samt två deciliter vispgrädde. På toppen. Och så en oreokaksbotten. Ja. Helt sjukt mäktig var den. Jag bjöd på den vid lördagens lunch, och söndagens middag – och den hade säkert räckt till tre-fyra middagar till. När det gäller smak och omdöme gick åsikterna isär. Jag tyckte inte om den alls. Jag åt en pytteliten bit men mådde ändå så sjukt illa efteråt. Nu skall det dock sägas att jag har en känslig socker/fett/ägg-mage. Jag fick ta en spjälkare för att hjälpa förbränningen på traven men det tog ändå över en timme innan illamåendet lättade. Min man, vän Katarina och syster gillade den men åt anmärkningsvärt små bitar och kände sig alla också ganska uppkörda efter desserten. Mina gudbarn tyckte inte om den alls. Inte för att de sa något men deras efterrättstallrikar såg i princip orörda ut efter lunchen och då är det två riktiga sötebrödstroll vi pratar om här.

Mja. Inte så bra start för mig med den här nya bakboken. Men jag återkommer. Var så säkra.

/Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar