Sidor

tisdag 10 december 2013

Ingefärssnittar

Och där var jag igång med julbaket! Hurra för det!

Jag kom till en liten punkt där Roy Fares recept kändes lite för svåra (läs: för mycket pill och ingredienser) och började bläddra i December: från adventspyssel till nyårspartaj, som är vår bonusbok denna jul. Åh vilken härlig bok! Denna kommer nog bli en återkommande favorit i det Ekstrandska hemmet.

Så - mitt första recept att testa var enkla Ingefärssnittar. Jag älskar enkla bakpulver-kakor som man kan svänga ihop och det blir så himla gott varje gång.
Dessa hade en smarrig lite vuxen eftersmak av ingefära - och jag älskar ingefära! Så WIN!

(läge märke till de smarriga smulorna som ligger över boken. Jag i ett nötskal - mjöl och smulor överallt när jag bakar…)

En annan sak jag läste i boken och gillade extra var en sidotext av Johanna Westman där hon berättar om sin jul och hur dom har lagt till saker som inte nödvändigtvis är julmat men som dom älskar på sitt julbord. Varför har man inte tänkt på det? Jag kommer lobba för lyxiga charkuterier och varför inte en tryffel-pecorino på vårt julbord.
Hur gör ni? Har ni bara klassiska svenska rätter på ert julbord eller blandar ni lite?


/Elisabeth


3 kommentarer:

  1. Eftersom min syster är vegetarian så blir det en hel del såna rätter på bordet också men jag skulle säga att vi är rätt traditionella i övrigt. Dock har vi delat upp ätandet så att vi bara äter det kalla till lunch dvs sillar och sånt. På kvällen äter vi dopp-i-gryta och har inget annat varmt så som köttbullar eller korv. Men något säger mig att detta kan komma att ändras under de närmaste åren? Mvh hon som också fått korvälskande barn i sin omsorg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart det där med att dela upp. I min familj har vi alltid ätit lutfisk till lunch. (Yuck). Som det ser ut nu så blir det ett fullt julbord till kvällen, med allt vad det innebär… puh!

      Radera
  2. Nja, vi har nog mest traditionell mat. Jag brukar se till att det vankas bubbel vid julklappsutdelningen, det kanske är liiite annorlunda åtminstone? :) Vi äter dock varken lutfisk eller dopp-i-grytan, och åtminstone vartannat år när vi är i Malmö blir det mer typiskt skånska inslag som brunkål och mandelmusslor.

    SvaraRadera