Sidor

måndag 23 december 2013

Vahlronafudge, mjuk choklad- och lakritskola samt smörkola

Jag har gjort ytterligare tre godisar ur December och här har jag hittat min (och möjligen även kokbokens?) akilleshäl. Så här: som andra godis gjorde jag en fudge som man smaksatte med mörk choklad. Jag följde receptets instruktioner med ett mycket lyckat resultat. När jag sedan satte igång med de två kolorna gjorde jag det med andra ord med ett mycket boostat godiskokarsjälvförtroende. Men båda varianterna (jag gjorde en med choklad och lakrits samt en smörkola) blev alldeles ALLDELES för lösa. Min naturliga instinkt var naturligtvis att anklaga baktermomentern och det införskaffades därför en ny för att nästa försök skulle bli mer lyckat. Men nej. Oavsett termometer, kulprov eller erfarenheten hos min mamma (som kokat knäck i alla fall i så många år hon kan minnas) så blev kolorna alldeles för lösa.

Nu skall det dock sägas och detta är viktigt: att smakerna är UNDERBARA! Så vi äter kolorna, med sked eller djupfrysta. Men ändå tycks det vara något som inte klaffar i instruktionerna. När det gäller de sammanlagda fyra godisarna som jag har gjort så har det varit något tjall med tre av dessa. Först var det flaken (i det förra inlägget) som kladdade ihop. Och när det gäller lakritskolan fick jag lära mig (efter ett första klumpbildat misslyckande) att röra ner lakritspulvret samtidigt med de övriga ingredienserna och alltså inte vänta tills dess att kolan är klar heh "klar" för då blir det hårda klumpar i kolan. Nu stod det visserligen inte att man skulle vänta men man kan säga att det var lite öppet för tolkning hur smaksättningen av den här chokladkolan skulle gå till. Och i mina sammanlagda tre försök att göra kola har samtliga blivit för lösa.

De slutsatser jag drar är följande: godisarna har urgoda smaker, men för att lyckas hela vägen krävs det att man är van att göra godis och kolor. Tror jag. Jag är nämligen helt och totalt novis och har inget att falla tillbaka på. Men okej, jag lär mig för varje kok. Tror jag? Med tanke på hur gott allt har smakat så har jag inte några planer på att avbryta mina försök.

/Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar