Sidor

måndag 23 juni 2014

Ginger ale syrup

Jag har sällan fått så många frågor som när jag instagrammade den här ginger alen. Och med all rätt, för det här inte bara såg gott ut, det smakade hur bra som helst också. Lite som såna där ingefärskarameller man kan köpa i asiatiska livsmedelsbutiker, på ett bra sätt. (Ginger candy heter de). Det underlättar säkert om man gillar ingefära i alla dess former, som jag, för maken var inte riktigt lika förtjust även om han gav omdömet "drickbart".

Det här är i alla fall ett mycket gott, alkoholfritt, alternativ som måltidsdryck en varm sommardag, men jag kan tänka mig att det också skulle lyfta en Fidel Castro till nya, oanade höjder. (Nästa gång får det bli). 



Så här gör man:
Till ca 8 dl

Ca 200 g mixad ingefära
5 dl vatten
1 citron, finrivet skal
1 tsk citronsyra
1,5 krm salt
2 dl ljust muscovadosocker
2 dl råsocker

Mixa ingefäran till nästan en puré. Koka upp vatten, ingefära, citronskal, citronsyra och salt. Låt sjuda ca fem minuter. Tillsätt socker och rör om så att det smälter i vätskan. Låt svalna under lock och sila sen. Blanda med is och kolsyrat vatten.

Jag läste lite slarvigt och hade i både skal och saft från citronen, och hoppade istället över citronsyran när jag märkte mitt misstag. Har ju inget att jämföra med men tyckte att det funkade finfint på det här sättet.

Tove Nilsson tycker att man ska använda kolsyrat vatten från en soda streamer eller sifon, men jag har varken eller så det fick bli vanligt köpevatten. Jag håller egentligen med om att det är onödigt att köpa kolsyrat vatten på flaska, men vi dricker så himla lite läsk, så hittills har det känts onödigt med en soda streamer, men kanske får jag omvärdera nu.

En ny favorit detta.

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar