Sidor

tisdag 19 maj 2015

Broccoli med färskost och vitlök

Det här tillbehöret är en stor favorit hos gästerna på Brillo skriver Tommy i sin bok. Där serverar dom den till en bit entrecôte, och jag tror att det var lax som min mamma hade ätit den tillsammans med och blivit alldeles lyrisk.

Själv blev jag lagom begeistrad. Det kan bero på att jag inte är ett jättefan av broccoli. Jag vet inte precis vad det är som jag har emot denna harmlösa och rätt vackra grönsak – den berör mig bara inte. Jag tror också att den här rätten passar bäst som just ett tillbehör. Jag åt den som den var och då blev den lite trist. Kanske skulle jag känt på samma sak om jag ätit en liten form med enbart potatisgratäng?

Tillbehöret är i alla fall busenkelt att göra (och nu, när jag bloggar om det och tänker på det ihop med en bit entrecote eller varför inte några skivor halloumi så blir jag dödshungrig på att göra den igen!). Man fräser bara små bitar av broccoli ihop med några fint skivade vitlöksklyftor och låter det mjukna i cirka 4 minuter. Sedan tillsätter man grädde och färskost och kokar ihop det till en simmig stuvning (smaka av med salt och peppar!) som man sedan serverar med riven parmesan.

För 4 portioner behövs:
2 broccoli
8 vitlöksklyftor
1 dl vispgrädde
100 g färskost (tex Philadelphia)
riven parmesan efter smak

Äh, vad tusan! Nu måste jag nästan ta och göra den här igen. Jag tar tillbaka allt om avsaknad av begeistring. Nu är jag supersugen igen. Plus supersugen på att äta den på Brillo. Kanske kan vi ta vår utvärdering där Karin (och eventuellt Sabina aka nyblivna mamman YAY!)?

/Erika

1 kommentar: