Sidor

tisdag 19 maj 2015

Gnocchi


Det har gått en tid sedan vi i familjen provade att göra Myllymäkis gnocchisar här hemma. Det gör att minnet av tillagningen är vagt men vad jag minns klart och tydligt är hur gott det blev.

Tidigare åt vi gnocci rätt ofta här hemma. Jag köpte såna där påsar på ica med den färdiga varianten och den var väl helt okej. Eller var den det? Jag tyckte alltid att det fanns en bismak i dom där små knölarna och det var väl den som gjorde att jag slutade skriva upp dom på inköpslistan.

Att göra egen gnocci är väldigt enkelt. Man kokar potatis, låter den svalna, pressar den och blandar den med ägg, mjöl och lite salt. När smeten är fast och hanterbar rullar man den till längder och skär lagom stora bitar som man sedan kokar. Myllymäki steker dom sedan och serverar med smör och parmesan. Vi valde att koka en tomatsås till och det blev ljuvligt.

Alla i familjen gillade potatisklimparna och jag gissar att det här kommer att bli en återkommande rätt i våra veckomenyer. För det är gott och billigt. Kommer man ihåg att budgetera tid till att potatisen måste kokas först är det dessutom en enkel rätt att göra.

För 4 portioner behövs:
500 g fast potatis
1 ägg
ca 2-3 dl vetemjöl
salt
(smör om man vill steka)

Myllymäki varnar för en rad saker, inget av detta var några problem för oss men here we go: det är viktigt att ånga potatisen ordentligt efter kokningen och sedan snabbt arbeta ihop allt till en deg. Börjar potatisen släppa vätska måste man arbeta in mer mjöl och då riskerar de att bli sega istället för mjälla.

/Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar