Sidor

söndag 15 juli 2012

Kryddstarka fläskkotletter och mexikansk majssallad

Det är ju verkligen som Erika säger, inte så att vi har fått värsta grillsommaren i år. Några få dagar och kvällar känns det ändå som att det har gått att vara ute, och då har vi kastat oss ut och tänt grillen och sen ätit utomhus, hur kyligt det än har blivit på kvällskvisten. Nåja. Precis en sån där kväll testade jag två nya recept från Jamie grillar: kryddstarka fläskkotletter och mexikansk majssallad.

Fläskkotletterna skulle marineras i lagerblad, vitlök, kryddpeppar, färsk timjan, olivolja, mörk rom och stark sås av karibisk typ (sic!). Det där var ju det första problemet. Stark sås av karibisk typ, vad är det liksom? Jag anar att det här speglar matkulturskillnader mellan Sverige och England, för det känns inte som att man kan gå in i en mataffär här och bara leta upp en "stark sås av karibisk typ", men kanske vet många i England vad det är bara sådär. Själv googlade jag lite men blev inte klokare för det. Jag hade en känsla av att det skulle vara något som var både starkt och sött, men jag hade inte något bra att ersätta det med heller. Till slut tog jag lite ketchup i brist på annat. Det andra problemet var att det visade det sig att det var flera andra ingredienser jag saknade också, t ex lagerblad (hallå, det har jag ju alltid hemma annars, hur gick det till?) och timjan, både färsk och torkad, så till slut blev det olja, vitlök, rom, kryddpeppar, ketchup och oregano i såsen.  Hm, inte riktigt rätt alltså. Men, det blev helt ok smak, jag tror att det var spriten som gjorde susen. :) Och kanske det faktum att det var en finfin gårdsgris från Söderhallarna som vi grillade.


Salladen däremot blev ju hur lyckad som helst! Jag gillar inte burkmajs och frusen majs, men majskolvar är ju himla gott och här var det alltså en sallad på majskolvar (där man kokade majsen* och sen skar av kornen från kolven), salladslök, grön och röd paprika, grön chili, koriander, mynta, olivolja och pressad lime. Den här salladen kan jag verkligen rekommendera, så himla gott. Enda nackdelen är väl att den lite grann ser ut som Felix frysta blandning av majs, och röd och grön paprika, så man känner att man måste förklara för alla som äter den att det faktiskt inte är den.



/Karin

* Det stod att man skulle koka majsen i 4-5 minuter, men jag har en gång hört av en kompis att den optimala koktiden för en majskolv är 8 minuter och det håller jag fast vid, för det funkar varje gång.

3 kommentarer:

  1. "så man känner att man måste förklara för alla som äter den att det faktiskt inte är den" = <3

    SvaraRadera
  2. Det där var ju lite kryptiskt inser jag. :)

    SvaraRadera
  3. Nej nej! Glasklart och fint formulerat. Och 100% igenkänning. Ju!

    SvaraRadera