Sidor

tisdag 15 januari 2013

Biffstek med lök

Idag har vi gjort Biffstek med lök till middag från Morberg lagar husmanskost. Jag köpte riktigt fin ryggbiff med rejäl fettkappa på Taylor and Jones. Rätten som sådan är både lätt- och snabblagad, det handlar mest om att steka löken tills den får fin färg och är mjuk, låta den koka ihop med buljong en stund och steka köttet. Att steka kött tycker jag dock ofta känns lite grann som ett lotteri. Jag har hyfsad koll på teorin (rumstempererat, hög värme, vila), men det kan ändå lika gärna bli för välstekt som för rött. Jag vill gärna ha mitt kött rätt blodigt, men det får inte vara rått om ni förstår vad jag menar.

Idag blev det i alla fall riktigt, riktigt bra. I Morbergs recept stod det att man skulle banka ut köttet till det var ca 1 cm tjockt, men det tyckte jag kändes lite tunt så jag lät det vara ca 1,5 - 2 cm tjockt, som jag fick det i affären. Och sen gjorde jag som det stod, stekte det på hög värme 2 minuter per sida. Sen fick köttet vila en stund och det var väl det som gjorde det, för det blev perfekt rosa. Vi serverade det med klyftpotatis istället för kokt potatis. Som helhet smakade det väldigt bra, även detta en bra fredagsmiddag. Maken tyckte dock att vi kunde ha skippat råsockret i den stekta löken, men det tyckte jag gav en fin smak. Och till och med barnen gillade köttet, hurra.


För övrigt upptäckte jag ett kapitel i kokboken som jag inte har sett tidigare. Allra längst bak finns ett avsnitt som handlar om såser och tillbehör. Irriterande att jag inte har hittat det tidigare, jag hade gärna testat Morbergs recept på t ex osötad, rårörd lingonsylt. Det är ju inte för sent än dock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar